4E.
FETE STEKETIPS

Når du skal steke mat er det mange typer fett du kan steke i. Hvilket fett bør du velge?

Fettsyretyper

Planteoljer, margarin og meierismør er fett du kan steke i. Når du skal steke er det lurt å passe på hva slags fettsyrer fettet inneholder. Fettsyrene i fettet har betydning for hvor varm stekepannen din bør bli og hvor bra det er for kroppen din.

Det finnes tre typer fettsyrer; mettede, enumettede og flerumettede fettsyrer. Alle typer fett du steker i inneholder en blanding av disse, men en av dem vil alltid dominere. Den fettsyretypen det er mest av i fettet forteller deg hvor høy temperatur du bør ha i stekepannen. Det er fordi fettsyrer kan oksidere eller harskne når de blir varmet opp. Flerumettede fettsyrer oksiderer lett, og tåler derfor ikke så høy temperatur.

Olje, margarin eller smør?

De vanligste planteoljene å steke i er rapsolje, olivenolje, solsikkeolje og soyaolje. Oljer kan fort bli veldig varme når de varmes opp i stekepannen, og det er vanskelig å se hvilken temperatur stekepannen har. Ved høy temperatur begynner fettsyrene i oljen å oksidere eller harskne og maten blir også fort brent. Rapsolje og olivenolje egner seg til steking fordi de inneholder mye enumettet fett. Solsikkeolje og soyaolje har et høyt innhold av flerumettet fett og det gjør at disse planteoljene lettere oksiderer ved høy temperatur. Felles for alle oljer er at de lett spruter når du steker.

Både margarin og meierismør har det vi kaller et innebygd temperatursignal, fordi fettet skifter farge når temperaturen i stekepannen stiger. Steker du med margarin eller meierismør er det lett å se hvor varm stekepannen er. Det er melkesukker og proteiner fra melk som gir fargeforandringen. Meierismør tåler varme litt dårligere enn både margarin og olje fordi meierismør inneholder mer melk.

Du har altså flere valgmuligheter når du skal steke mat, men den beste kontrollen har du hvis du velger margarin.