Tema

BærekraftBaking

Kompetansemål

KM1KM2KM6KM7

Opplegget er delt opp i tre deler: Teori, praktisk matlaging og refleksjoner.

Kompetansemål:

  • KM1: Planlegge og bruke egnede redskaper, teknikker og matlagingsmetoder til å lage trygg og bærekraftig mat som gir grunnlag for god helse.
  • KM2: Bruke sansene til å vurdere kvaliteten på matvarer, utforske og kombinere smaker i matlagingen og forbedre oppskrifter, menyer og anretning av mat.
  • KM6: Utforske klimaavtrykket til matvarer og utrede for hvordan matvalg og matforbruk kan påvirke miljøet, klima og matsikkerheten.
  • KM7: Lage mat fra norsk og samisk kultur og fra andre kulturer og sammenlikne og utforske råvarer og matlagingsmetoder som blir brukt i ulike matkulturer.

Utstyr som er ekstra viktig:

  • Kjøkkenmaskin, håndmikser eller visp til pisking av smørkrem
  • Bakebolle
  • Kjøkkenvekt
  • Bakepapir
  • Notatblokk og penn/PC

Dette undervisningsopplegget er utarbeidet av Helse- og ernæringsteamet hos Mills.

Sist oppdatert:

Forberedelser til timen

Hensikten med dette undervisningsopplegget er at elevene skal erfare hvilken type fett som egner seg til baking.

Se filmen (under del 1) som illustrerer fremgangsmåten for dagens oppgave og viktige steg i prosessen.

Bestem på forhånd hva som skal handles inn og hvordan klassen skal deles opp i grupper. 

Del 1 – Teori

Når vi lager cookies starter vi med å piske fett og sukker. Her er det mye spennende som foregår i bollen mellom sukker og fett. Både ingredienser og metode påvirker hva resultatet blir. Luft har mye å si for et godt resultat og grunnen til at vi pisker er for å få luft inn i blandingen mellom ingrediensene. 

Men hvor mye har det å si om vi velger å bruke flytende eller fast fett når vi lager cookies? I den praktiske delen av dette undervisningsopplegget kan elevene erfare forskjellene av å bruke ulike typer fett i baking. 

Del 2 – Praktisk Matlaging

Del klassen inn i tre (eller flere) grupper. Alle grupper skal lage cookies, men med ulike typer fett: Olje, flytende eller fast margarin. Avklar på forhånd hvilke grupper som lager cookies med hvilket fett. 

Sett frem alle ingrediensene. Elevene har selv ansvaret for å hente det de trenger.

Husk å sette på ovnen med en gang så den er klar til steking. 

Underveis i matlagingen skal elevene stoppe opp ved tre ulike anledninger for å besvare ulike refleksjonsoppgaver. Gruppene kan komme frem til svarene sammen. 

Refleksjonsoppgaver underveis i matlagingen:

  1. Smørkrem: Beskriv hvordan smørkremen ser ut. Hvorfor tror du den ble slik?
  2. Ferdig deig: Beskriv hvordan den ferdige deigen ser ut. Hvorfor tror du den ble slik?
  3. Ferdig stekte cookies: Beskriv hvordan cookiesene ser ut når de er ferdig stekt. Se, kjenn og smak.

Oppskrift på cookies

ca. 10-15 cookies

Ingredienser

Velg én fettype:

A. 100 g        romtemperert margarin
B. 1.1 dl        flytende margarin
C. 0.9 dl        nøytral olje

1.5 dl            sukker
1 stk              stort egg
1 ts                vaniljesukker
1 ts                bakepulver
2.5 dl            hvetemel
2 dl                havregryn (små lettkokte)
50 g               kokesjokolade
50 g               mandler

Slik gjør du:

  1. Forvarm ovnen til 200°C over og undervarme.
  2. Pisk romtemperert margarin, flytende margarin eller nøytral olje sammen med sukker til du har en smørkrem. Her vil smørkremen se ulik ut basert på hvilken fettype de ulike gruppene baker med. (Se refleksjonsoppgave 1)
  3. Pisk inn egget. Bland inn vaniljesukker, bakepulver og hvetemel til du får en jevn deig.
  4. Bland deretter inn havregryn. Til slutt blander du inn hakkede mandler og sjokolade. (Se refleksjonsoppgave 2)
  5. Rull små kuler av deigen og legg dem på et stekebrett med bakepapir.
  6. Sørg for at det er et lite mellomrom mellom hver av dem.
  7. Stekes midt i ovnen i ca. 10 min, eller til de er gyllenbrune rundt kantene. De bør avkjøles noen minutter før servering. (Se refleksjonsoppgave 3)

Tips!

Her kan du velge selv hva du vil ha i cookiene. Oppskriften over er laget med sjokoladebiter og mandler, men andre typer nøtter, rosiner, tørket frukt og revet kokos er også godt.

Del 3 – Matglede og refleksjon

Dekk et hyggelig bord. Presenter de ulike cookiesene og erfaringene fra tilberedningen. Ser dere forskjell? Smaker dere forskjell?  

Sammenlign resultatene fra gruppene og forklar observasjonene i plenum. 

Hvis dere har tid kan dere i fellesskap reflektere rundt det dere har erfart:

Refleksjonsspørsmål

  1. Hvilken ingrediens gjør at cookiesene hever?

    Svar: Bakepulver.
  2. Vil hva slags sukker du bruker utgjøre en forskjell på resultatet?

    Svar: Hvitt sukker gir sprø kjeks, mens brunt sukker trekker til seg fuktighet og gjør dem mer seige.
  3. Hvilke ingredienser ville du valgt for å heve smaken?

    Svar: Fett, sukker og salt.
  4. Hvilken fettype kommer du til å bruke neste gang du skal bake cookies?
  5. Hvordan kan du lage cookies som er enda mer næringsrik?

    Svar: Grovere mel, tørket frukt, nøtter med skall, tahini eller nøttesmør.

Meld deg på nyhetsbrevet

Få inspirasjon til nye aktiviteter og oppgaver på skolekjøkkenet rett i innboksen.
Meld deg på nyhetsbrevet til FeteFakta.